Методична скарбничка


Презентація на тему "Рюноске Акутагава"



Презентація на тему: "Джон Кітс. Про коника і цвіркуна"


ПРЕЗЕНТАЦІЯ БАРОКО( 8 КЛАС)





                                                                                                                                                                                            


Тема уроку. Життєвий і творчий шлях російської поетеси Анни Ахматової.      Утілення в творчості А.Ахматової рис акмеїзму.
Мета уроку. Розкрити особливості творчої манери поета як яскравого явища світової поезії XXст.; поглибити розуміння поняття «акмеїзм»; розвивати навички аналізу поетичних творів, визначення рис літературних явищ; виховувати почуття естетичної насолоди від читання та осмислення поезії, прагнення опиратися злу і несправедливості.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет поетеси, видання творів, ілюстративні матеріали, аудіо записи, відеофільм.

                                                                                 Епіграф:                                                                                                                      Ні,не під чужинним небозводом       
                                                                            Вирієм я тішила судьбу                                                                                                    Я тоді була з своїм народ                                                                                                  Там,де мій народ на лихо був .                       
А.Ахматова.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань                                                                                      - Під якою назвою увійшов до історії російської культури період кінця XIX початку XXст.?                                                                                                               
 - Як ви розумієте визначення «Срібне століття"?                                                         - Які літературні течії розвиваються в епоху «Срібного століття»?                             - Хто із російських поетів був яскравим представником символізму? 
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.                                                                                                             Сьогоднішній урок присвячений ще одній представниці «Срібної доби» - Анні Ахматовій. Вона була музою Миколи Гумільова, її велична краса надихала художників, скульпторів, фотографів, поетів: О.Мандельштама,О.Блока,Б.Пастернака,Є.Євтушенка і інших. Хто ж вона,Анна Ахматова?                                                                                                                         2. Розповіді учнів про поетесу.                                                                                     3. Перегляд відеофільму 
 4. Слово вчителя.                                                                                                            Вивчаючи творчість О.Блока,ви поглибили свої знання про такий літературний напрям як символізм. Творчість Ахматової пов’язана  із акмеїзмом.                            5. Робота із словником.  (СЛАЙД)                                                                              Акмеїзм(від грецького acme-найвищий ступінь чогось,вершина) – модерністська течія в російській поезії 10-20-х років XXст.,котра виникла як реакція на кризу символізму. Лідерами акмеїзму були М. Гумільов та С.Городецький. Акмеїсти проголосили необхідність повороту поезії до реальності. В поеті вони бачили майстра, котрий уславлює в своєму мистецтві Бога та створену ним земну дійсність.                                                                                                                             6. Слово вчителя.                                                     
На долю Анни Ахматової у російській літературі випала особлива місія. Вустами Ахматової заговорила,розправивши могутні крила,російська жіноча поезія, котра дорівнялась до «чоловічої». Критика майже відразу відвела їй місце рядом із Блоком. А він надписував їй свої книжки як рівний – рівній: «Блок – Ахматовій». Центром,навколо якого оберталася поезія молодої Ахматової,була тема кохання. Любов для поетеси – це п’ята пора року, незвичайний стан душі. Любов просякнута настроями розчарування,гіркої образи,туги покинутої жінки.     
-Бесіда з учнями:
-Опишіть почуття ліричної героїні.
-Як ви можете пояснити фінал поезії? Як ви вважаєте, чи повернеться ліричний герой до героїні?                                                                                                        
7. Читання і аналіз поезії «Сжала руки под темной вуалью» в оригіналі, в перекладі українською і польською мовами. 
Це один з найбільш драматично насичених творів лірики Ахматової. Основа твору – це поєдинок між двома люблячими серцями і боротьба героїні зі своєю підсвідомістю. Жінка не здатна опанувати почуттями,які відчуває до свого коханого. Цей вірш являє собою сповідь: лірична героїня визнає свої помилки. Надягаючи темну вуаль, вона немов оплакує відносини, які перервалися з її вини. У вірші опущений діалог, який відбувся між коханими,однак все стає зрозумілим,коли ми читаємо останній рядок.                                                                                                                    
8. Поезія «Сіроокий король».                                                                                        Витонченим взірцем любовної лірики ранньої Ахматової є вірш «Сіроокий король». Про загибель короля під час ловів повідомляється у трьох рядках. Але широко зображено страждання ліричної героїні – коханої короля. Поезія починається з уславлення її болю і завершується згадкою про втрату. Офіційна дружина короля – королева також приголомшена цією втратою. Тягар страждань ліричної героїні важчий за муки королеви. Адже вона не дружина,а кохана короля,тому змушена переживати горе втрати на самоті,таємно від всіх. Єдине ,що залишається їй – це спогади. Тема памяті трагічно обірваного кохання передається у вірші через конкретну деталь – сірі очі доньки ,народженої від сіроокого короля. Любов у цій поезії – цілком земне явище. Вона вбирає характерні для лірики Ахматової мотиви грішного кохання. У сюжеті два любовних трикутники(лірична героїня- її чоловік –її коханець-король та король-лірична героїня-королева)                                                                   
  9. Слухання пісень на слова А.Ахматової.
10. Слово вчителя.                                                                                                       Поетеса страждала разом зі своїм народом, жила його турботами. Страшне горе торкнулося її особистого життя.                                                                                   
– Пригадайте, що сталося з її сином і чоловіком?    (У1935 році заарештували її сина Лева Гумільова та чоловіка Миколу  Пуніна як учасників «антирадянської терористичної групи». Звісно,це було абсурдне звинувачення. Ахматова особисто зверталася до Сталіна, просила підтримки у своїх друзів. Врешті, сина та чоловіка вдалося врятувати, проте ненадовго. Про ті роки Анна Ахматова згадувала: «У страшні роки єжовщини я провела 17 місяців у тюремних чергах в Ленінграді. Одного разу мене впізнали. Жінка із голубими очима, яка стояла позаду мене, яка, звичайно, ніколи не чула мого імені, раптом збентежено запитала: «А ви це можете описати?» І я сказала: «Так, можу.»
11. Читання вчителем «Посвяти» під музику Моцарта «Реквієм».
12.  Слово вчителя.                                                                                                           Це прозвучав уривок із поеми «Реквієм» під назвою «Присвята». Я його прочитала під музику Моцарта, твір також має назву "Реквієм".                                – Пригадайте, де ви чули цей музичний твір ?                                                              - Що ви відчували, слухаючи його? Які думки у вас були?                                          - Що означає слово «реквієм»?(слайд, визначення записати у зошит)
13. Презентація поеми "Реквієм".                                                                            14. Історична довідка «Сталінські репресії».                                                            15. Робота над змістом поеми.(с.165)                                                                            16. Робота над епіграфом.                                                                                               – У чому актуальність цих слів?                     
III. Домашнє завдання.                                                       
Прочитати поему, вивчити за підручником с.151-169.
IV. Підсумок уроку.                                                                                                         – Що вразило вас у віршах Ахматової?                                                                                         
                                                                                                                                               
                                                                                                                                                 Тема уроку. Джон Кітс(1795-18210). »Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші.
Мета уроку. Ознайомити учнів із сонетом Джона Кітса «Про коника і цвіркуна»,навчати аналізувати поетичний текст; розвивати логічне мислення,звязне мовлення;виховувати любов до природи.
Обладнання:тексти поезії,зображення коника і цвіркуна,аудіозапис  пісні про цвіркуна.
Хід уроку
I.Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда
-Пригадайте,що таке пейзаж?
-Відкрийте словник літературознавчих термінів і прочитайте пояснення слова пейзаж.
-В яких видах мистецтва зустрічається пейзаж?
-Пригадайте,яку роль відіграє пейзаж у художньому творі?
II. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя(На дошці—зображення ліри,музичного інструменту,що зберігся до наших днів.Звучить мелодія,що виконується на лірі.)
Ми розпочинаємо вивчати нову тему»Природа і людина».Сьогодні ми будемо говорити про дива природи віршами,тому ліра тут цілком доречна.Річ у тім,що саме від ліри походить слово «лірика»,яке,власне,є другою назвою поезії.У Давній Греції під акомпанемент ліри декламували вірші та співали пісень.А згодом лірикою почали називати поезію.Звучанню ліри у давнину приписували  магічні властивості.Із тих часів до нас дійшла історія про те,як один напрочуд обдарований співець міг,акомпануючи собі на лірі, приборкувати саму природу.Звали його Орфей.Піднявся якось Орфей на гірку,торкнувся струн ліри та так заспівав,що на звуки його голосу зійшлися кремезні дерева,дикі звірі і навіть скелі!
Багато поетів оспівувало природу,першим –Алкман.Ми познайомимося з поезією Гете І Гейне- двох німецьких поетів.Але це буде трохи пізніше.А сьогодні ми ознайомимося з Джоном Кітсом і його віршем,який ще називають сонетом,»Про коника і цвіркуна».
III.Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
1.Повідомлення про Джона Кітса

Доля Джона Кітса,англійського поета, викликає сум і співчуття.Він прожив лише 26років.За таке коротке життя йому довелося пережити смерть багатьох близьких йому людей.У його житті було мало радощів.Він хотів подорожувати,але єдину подорож він здійснив до Італії,щоб померти там від невилікованої хвороби.Народився поет в сімї колишнього конюха,який після одруження став власником кінного двору.У нього було двоє братів і сестра,яких віндуже любив.Безжурне дитинство обірвалося,коли помер його батько.Він вбився,упавши з коня.Мати через два місяці вийшла заміж,але шлюб тривав лише два роки.Вона майже зовсім не піклувалася про дітей,віддавши їх на виховання своїм батькам.У 1810 р. вона померла від сухот на руках старшого сина,якому тоді було 15р.Від тієї страшної невилікованої хвороби помер також молодший брат Джона ,а згодом і він.Перед тим Джон похоронив бабусю,яка їх виховувала.Напевно тому він обрав професію лікаря,працював хірургом і фармацевтом.Ще з дитинства він дуже любив читати,особливо Шекспіра,а пізніше і сам вирішив писати.З-під його пера вийшли чудові вірші,котрі прославили його на весь світ.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з одним .Це незвичайний вірш,бо скла дається із 14 рядків і називається сонет.Із цим жанром поезії ви докладніше познайомитесь у старших класах.Сонет називається»Про коника і цвіркуна».
2.Виразне читання поезії вчителем
Про коника і цвіркуна
Поезія землі не вмре ніколи.
Опівдні,як мовчать серед гілок
 Птахи в гаю, невтомний голосок
Обнизує покоси й частоколи.
Це коник,він поймає гори й доли,
На стернях довгий ведучи танок,
А стомиться- стихає на часок
У затінку стебла або стодоли.
Поезія землі не оніміє:
Коли зима в мовчання крижане
Усе заковує, цвіркун у хаті
Заводить пісню,що в теплі міцніє,
Нагадуючи всім,хто задріма,
Спів коника на сіножаті.
(Перекл.В.Мисика)
3.Бесіда
Яке ваше враження від поезії? Чи сподобався вам вірш?
Про кого йде мова у вірші?
Що вам відомо про тих комах?
4.Доповнення вчителя(з використанням слайдів)
1)Коники

У коників забарвлення переважно зеленувате.Про коника зеленого говорять,що він» розмовляє» крилами,слухає передніми ногами і легко віддає ворогу задню ногу,якщо це може врятувати йому життя.Влітку з дерев і заростей чагарників чути скрипучі мелодії самців.В Італії існує повіря,що прикріплений до дитячого ліжечка зелений коник,який випадково потрапив у дитячу кімнату,принесе дитині щастя.
2)Цвіркуни

Родичі коників-цвіркуни- «музики».Навесні вони залишають свої зимові укриття і природа оживає,розбуджена їхнім скрекотом.Тільки в холодну пору цвіркуни мовчать,а в сонячні дні цвірчать безперервно всю добу.Самці цвірчать з травня по липень,сидячи біля входу в нірку.
5.Виразне читання сонета учнями.
6.Бесіда за змістом
-З якою інтонацією потрібно читати сонет?
-Які пори року зображені в сонеті?
-Чим відрізняється перша і друга частини сонета?
-З яким настроєм автор змальовує природу?
-Як поет характеризує коника?
-Які художні засоби використовує поет?
-Чому коник і цвіркун – це символи прекрасного?
-Яка головна думка сонета?
7.Словесний малюнок
Усно опишіть картину,яка постає у вашій уяві ,коли ви читаєте сонет «Про коника і цвіркуна».
8.Слухання пісні із мультфільму «Цвіркун»
-Що спільного між піснею і сонетом?
IV.Підбиття підсумків уроку
Мікрофон
Що нового я дізнався сьогодні на уроці?
V.Домашнє завдання
Навчитися виразно читати сонет.Намалювати ілюстрацію до сонета.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
Тема.  Поезія доби бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе «Галерник»
Мета:  познайомити учнів з характерними особливостями та провідними мотивами барокової поезії, її представниками, проаналізувати кілька поетичних текстів, поглибити знання учнів про поетику бароко; розвивати навички виразного читання, критичного мислення, уміння аналізувати поетичний текст; виховувати інтерес до поетичних творів та почуття краси.
Обладнання: мультимедійна презентація; портрети  поетів епохи бароко  - Джона Донна, Луїса Гонгори - і- Арготе, епіграф :
                                 Митці бароко жили у світі, де … «розпалася       
                              гармонія», у світі оголених протиріч і антиномій, що 
                              мисляться ними як норма буття і водночас як  
                              естетичний принцип, що реалізується в поетиці  
                              контрастів.
                                                                                     Д. Наливайко
                                                                                                                                 

 Тип уроку: засвоєння нових знань   

Хід уроку
 І. Організаційний момент.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Філософи 17 століття переконували : Бог подарував людині розум і серце. Людина повинна осягнути навколишній світ, такий привабливий, загадковий і прекрасний, але при цьому вона повинна покладатися лише на себе. І людина захотіла зрозуміти закони світобудови. Так в історії людства починалася доба бароко, що була сповнена протиріч, суперечливих почуттів та думок. Сьогодні ми продовжимо вивчення цієї культурно-історичної епохи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

      1.Прийом «Експрес-опитування»
     - Коли виник стиль бароко?
     - У культурі яких країн він представлений?
     - Традиції яких епох поєднувала у собі культура бароко?
     - Яким зображували світ і життя митці бароко?
     - Назвіть характерні ознаки культури бароко.
     - Назвіть представників живопису,архітектури цієї доби.
     - Якими є особливості розвитку саме українського стилю бароко?

    

          2. Складання сенкану на тему «Бароко»
        Приклад сенкану
        Бароко
        Несподіване,непередбачуване,
        Вражає,дивує,стверджує,
        Почуття в стані афекту,
         Перлина.

    3. Літературний диктант з використанням мультимедійної дошки
Методичний коментар: на мультимедійній дошці проектується слайд з текстом, в якому пропущені слова, нижче подані слова для довідок. Учні повинні відновити первинний текст. Робота перевіряється за допомогою наступного слайда.
 Митці бароко мали на меті викликати не спокійне релігійне чи естетичне почуття, а … людську душу, спонукати її до … . Барокові твори залишають враження неспокою, бентежать… . Цьому сприяє система …, перебільшень, іносказань. Твори бароко відзначаються підкресленою… .Їх не варто сприймати розумом, бо вони розраховані не на… , а передовсім на… . Барокова символіка відзначається … смислів. Основою поетики бароко є … .

Для довідок: роботу уяви; пошуку вічних істин. себе. Бога;  контрастність; розбурхати, пробудити; тропів, символів; логічне сприйняття; багатозначністю; розум і серце, хвилюють уяву; метафоричністю і символічністю.
ПЕРЕВІР СЕБЕ: Митці бароко мали на меті викликати не спокійне релігійне чи естетичне почуття, а   розбурхати, пробудити людську душу, спонукати її до пошуку вічних істин, себе, Бога. Барокові твори залишають враження неспокою, бентежать розум  і серце, хвилюють уяву. Цьому сприяє система тропів, символів, перебільшень, іносказань. Твори бароко відзначаються підкресленою метафоричністю і символічністю.
    Їх не варто сприймати розумом, бо вони розраховані не на логічне сприйняття, а передовсім на роботу уяви. Барокова символіка відзначається  багатозначністю смислів. Основою поетики бароко є  контрастність.

 ІV. Вивчення нового матеріалу
   1.Робота з епіграфом
Як Ви думаєте,  чому саме такий епіграф було обрано до цього уроку?





     2.Оголошення теми і мети уроку
               Слово вчителя
     У період розвитку стилю бароко в літературі було створено справжні шедеври в різних жанрах, особливо в ліриці та драмі. Сьогодні ми ознайомимося із одним представником доби бароко,поетом Луїсом де Гонгорою-і-Арготе, з його поезією «Галерник».

   3.Знайомство із життям і творчістю поета(презентація,слайд 2,3,4)
   ЛУІС ДЕ ГОНГОРА-І-АРГОТЕ  (1561–1627) – іспанський поет. Народився у Кордові, в збіднілій аристократичній родині. Вивчав право і теологію в Саламанкському університеті. Був ключником у соборі Кордови, згодом стає священником. Декілька років служив при королівському дворі. Не зробив кар’єри, бідував. Перша поетична збірка «Поетичні твори іспанського Гомера» вийшла після смерті поета в 1627р.
 Поет вважав, що його поезія призначена для культурних людей, які повинні не бездумно сприймати вірші, а шукати в них прихований смисл. Саме процес «розгадування» спонукає до власних роздумів і дарує естетичну насолоду.  Його вірші насичені пишними образами, відзначаються декоративністю та підвищеною мальовничістю.
Гонгоризм – школа в іспанській поезії XVI-XVII, представники  якої  тяжіли до метафоризації, вишуканого  поетичного  мовлення,  абсолютизації «аристократичного духу»
      4.Робота з підручником.
- Читання статті про поета.
- Відповіді на запитання.
 - Робота з ілюстраціями.
   5.Словникова робота
Галера – давній військовий (часом торговий) корабель на веслах, який використовувався з античних часів, поширений в епоху Середньовіччя в Середземному морі.
Галерник – весляр на галері,невільник на турецьких галерах у XVIIст. Веслярами-галерниками часто були в’язні,прикуті до весел.(слайд 4)

6.Читання поезії «Галерник» учителем і учнями(слайд 5,6)
7. Аналіз поезії «Галерник».
-         На чиїй галері був невільником галерник?
-         Як він виглядав?
-         На що нарікав галерник?
-         Про кого він хотів почути звістку?
-         Що він хотів дізнатися про свою дружину?
-         Скільки років прожив галерник  в неволі?
-         Хто перервав розмову галерника з морем?
-         Як у творі описано важку працю галерника?
-         Який настрій вірша?
-         Які ноти в ньому переважають: оптимістичні чи песимістичні?
-         Які художні засоби використані у вірші?
-         Які ознаки стилю бароко є у творі?
8.Повторне читання поезії «Галерник»
V.  Закріплення вивченого матеріалу.
1. Літературна хвилинка.                                                                                                                                                    Читання поезій Гонгори «До троянди», «До ревності».                                      2.Рефлексія                                                                                                                         Що характерно для ліричного героя барокової поезії?
3.Прийом «Мікрофон»                                                                                  Продовжте речення: «Для мене бароко – це…»
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати ст. підручника, виразно читати і аналізувати поезію «Галерник».

Індивідуальне завдання. Підготувати розповідь про життя Джона Донна.

                                                                                                                   













                          






















   
    

                                                                                                                   













                          






















Презентація Бароко(8 клас)

Немає коментарів:

Дописати коментар